środa, 21 sierpnia 2013

Gaduła

Oszczędzając się ostatnio bardziej niż zwykle, nie mam w zasadzie do roboty nic poza obserwowaniem mojego synka. No więc obserwuję i z wielką radością śledzę jego kolejne postępy. Największą radochę sprawia mi wyłapywanie nowych słów. A jest, co wyłapywać, bo dziecię mi się rozgaduje na potęgę.

Powtarza wszystko, co usłyszy, czasem zabawnie przekręcając słowa. Te, które mu się spodobają powtarza wielokrotnie, zapamiętuje i włącza do codziennego słownika. W sumie takich słów będących w stałym użyciu naliczyłam już prawie setkę, a ciągle dochodzą nowe.
Po imionach przyszła pora na pierwsze czasowniki:

"siede" (siedzę), "siedzi" (o kimś kto siedzi lub polecenie - siadaj)
"tań" (wstań), "taje" (stoi)
"odź" (chodź), "dziemy" (idziemy)
"je"(zjada lub jest), "pije"
"jedzie" (jedzie albo jedź)
"siesi" (świeci)
"daj mi" (zamiast dotychczasowego "da mu").

Do tego coraz częściej udaje mu się połączyć czasownik z rzeczownikiem, ale na razie raczej na chybił trafił, bo z wypowiedzi Andrzejka można by na przykład wywnioskować, że pies dziadków świeci, a lampa pije;)
No cóż, nie od razu Kraków zbudowano, ale kocham tę jego uroczą paplaninę. Jest moim balsamem dla duszy i najlepszą odskocznią od problemów i zmartwień.

Tu lista andrzejkowych osiągnięć leksykalnych. Słówka "niebieskie" spisywałam ok. tydzień temu, słówka "zielone" dopisywałam dzisiaj - to te, których Jędruś nauczył się od tamtego czasu lub takie, które na bieżąco sobie przypomniałam;)


6 komentarzy:

  1. Lista bardzo długa, jeszcze troszkę i będziesz musiała książkę napisać , pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak. Jeszcze parę miesięcy temu namawiałam go, żeby cokolwiek powiedział, teraz buzia mu się nie zamyka. Nawet przez sen czasem coś nawija.

      Usuń
  2. super się chłopak rozgaduje!

    moja zaczęła mówić o sobie 'papuga' :D po tym jak jej kilka razy tak powiedziałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. No nieźle! Konkretny słowniczek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. A jeszcze dwa miesiące temu wszystko trzeba było z niego wyciągać;p

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...